Friday, May 15, 2015

Hi, Macam Mana Dengan Result?

Through over 3 years dekat Lendu tak menjanjikan aku cemerlang setiap semester. Setiap kali dapat result final exam sebulan lepas habis final exam month-- aku adalah makhluk yang tak dapat tidur lena. Setiap kali tiba tarikh keramat result final exam lah gamat timeline Twitter. Susah rasanya nak maintain ke apa aku tak tahu lah course lain. Tapi pengalaman banyak mengajar aku untuk kalau patah-- bangkit, kayuh semula.

Part 1
Aku masih ingat lagi semester pertama aku. Malam result final exam aku masih lagi di gym dengan teammate kayak. Kitorang langsung tak tahu haritu result keluar. Masih lagi angkat besi panjang 2 kg buat macam paddle kayak kayuh 8 - 10 minit. Kalau rasanya tengok tangan aku masa tu macam orang kurus yang paling sado lah kiranya. Then, esok masa pagi dalam pukul 9 lebih macam tu lepas je habis jogging satu UiTM Lendu tu-- baru tahu yang result dah keluar. Aku dengan rasa tak sabarnya terus bukak student portal check result. Kawan-kawan semua result gempak macam nak mati sem 1 dah DL 3.5 ke atas. 

Aku? 3.4 tu pun dah kira boleh lah jugak nak survive for the another sem mendatang. Tak sangka jugak dapat result yang okay-okay lah. Zai, duduk mencangkung menunggu result dia. Lepas je dah tahu result dia sujud syukur terus dekat Tasik Tun Fatimah tu. Aku dah rasa macam pelik tapi takde lah tunjuk sangat. Aku adalah orang yang pertama tahu keputusan dia. 3.49. Sikit je lagi nak DL. Hanya kerana BEL (English Subject in UiTM) je result dia slack tak dapat dean list. Tapi dia masih sempat berterima kasih dekat aku-- ajar dia setiap malam jadi cikgu Bahasa Inggeris. Sebab aku nak dia rasa yang English ni tak susah macam dia cakap. Dia tak lemah kalau dia belajar betul-betul. English ni kena enjoy lah. Walaupun English aku macam nokharom jugak sebenarnya.

Part 2
Then, berbekalkan CGPA aku semester satu-- aku ke semester dua dengan jadi orang lain lah kejap. Tak fikir lain dah masa tu nak target dapat dean list. Walaupun masa tu cabaran utama nak kejar impian adalah bila dah mula pegang jawatan. Jawatan sebenarnya tak menghalang apa-apa pun kalau kau reti nak bahagi masa. Aku masa sekolah dulu pegang jawatan kalau boleh satu sekolah tu punya kelab persatuan apa selagi aku boleh pegang-- semua aku nak pegang.

Tapi ini lah aku bila dah masuk universiti ni. Macam haram sikit. Terlampau sayangkan kolej and bermati-matian kerja nak berada di hati kolej. Last-last result jatuh lah sikit. Macam sengsara merana terluka parah. Result tak membanggakan dan yang paling tak dapat terima ada lagi manusia dapat dean list. Memang otak tak dapat dibendung gejala neuron pandai macam ni. So aku pun tak nak lah give up lagi. Nak berusaha lebih kental (kononnya).

Part 3
Semester 3 merupakan catatan terburuk dalam sejarah aku berada dalam Lendu. Sangat-sangat mendukacita sepanjang semester tersebut. Permulaan sem aku dah ada masalah dengan kolej. Kena boikot dengan senior for a few alasan yang boleh lah kaw tim sebab apa. Well, nak buat macam mana kalau nak jadi sendiri pun susah kalau orang tak dapat terima hakikat sebenarnya. Okay lupakan. So, apabila aku dah mula dapat rentak berada dekat kolej balik-- aku pun mula fokus nak gapai cita-cita nak jadi one of the dean list naik pentas dalam Majlis Anugerah Dekan. Tapi? Malang tak berbau gila. Aku accident pulak masa tu. 2 hari sebelum puasa. Hari Ahad. Habis sebelah badan start dari muka sampai kaki calar balar teruk sampai nak gerak pun tak boleh.

Aku tak nak balik sebab aku tak nak susahkan family aku masa tu. Padahal aku tengah susahkan roommate aku. Aan masa tu dapat tahu aku accident datang bilik menangis-nangis buat drama sinetron. Aku tak datang kelas hampir sebulan jugak lah. Tak tahu nak cakap macam mana tak dapat keluar bilik terperap macam kerang busuk. Banyak class aku skip tanpa surat lah apa. Tapi nasib baik lecturer jenis yang sangat memahami. Then, dah nama student diploma mestilah ada group assignment right? So nak jadikan cerita aku HAMPIR-HAMPIR FAIL untuk subject BEL for semester 3. Dah lah kena ancam dengan lecturer sebabnya satu je groupmate aku masa tu cakap aku tak bagi idea lah apa lah and tak datang class-- so dia tak boleh buat kerja and tak boleh nak hantar 3 assignment masa sebulan aku tak datang class. Satu class dah risau sebab BEL Part 3 sangat susah and yang bebudak dean list pun meraung meronta macam mati mak nak siapkan benda alah tu.

Dah lah lecturer BEL kitorang ni bertukar pulak masa aku accident, so dia tak kenal aku. And tak tahu apa jadi dengan aku. Dia apa lagi mati percaya gila yang aku ni cuba memusnahkan result orang. Padahal sebelum aku accident (Khamis sebelum aku accident hari Ahad sebelum lecturer baru masuk) aku dah tulis segala isi dan content for draft idea. And TULIS DALAM BUKU GROUPMATE aku masa tu. Tak lupa jugak aku selalu WhatsApp-ed groupmate aku nak update pasal assignment kitorang. Alih alih dia kata Miss marah and nak mengamuk lah apa lah. Aku dah tanya dia apa yang takde takpe aku buat dalam bilik (walaupun sakit, walaupun pedih tak berdayaaaaaa). 

Bila lepas sebulan after cuti raya-- aku masuk class, ayat pertama aku kena setempek dekat Miss "Ohhhh so you lah Blue eh? Baru kenal haa" tak pepasal aku dah kena cop tak baik awal-awal jumpa dia. Tahniah lah dah percaya segala cerita buruk pasal aku. Tahniah. Tepuk tangan laju-laju. Aku jumpa dengan groupmate aku and tanya dia dah buat apa-apa ke? Dengan senang hati tanpa berdosa dia jawab "Tak lagi lah. Kan semua benda ada dengan you and bahan apa yang I nak buat kalau takde?" wadafak. Aku dengan sepantas kilat selak buku dia and tunjuk bukti yang AKU TULIS DALAM NOTEBOOK dia semua isi dan tajuk AKU SENDIRI dekat situ. Orang semua dah start nak hantar 2nd final essay and kitorang baru nak buat 1st draft. Dah lah ada 5 stage semua sebelum sampai 2nd final essay.

Macam orang gila lah jugak nak kena siapkan the essay, shooting short film, belajar CIT balik dengan kosong tanpa orang ajar and belajar balik format writing news subject. Nak catch up semua dalam 2 minggu and nak kejar final test sebelum masuknya musim final exam. Stress yang tak terkata. Finally bila hantar the final essay tu, Miss siap cakap "Your mark will be deducted. Half daripada markah orang lain." Hahahahahahahahaha tahniah nyaaaaaa. Semua orang 30 to 40 result and aku untuk assignment essay yang banyak kali kena submit tu just dapat 23.5 over 60. Langsung tak lawak. Paling rendah pun dalam class aku is 37 something. Manaaaaa harusku hamparkannnnnnn. Sakit gila nak lulus-pun-jadilah untuk carrymark aku.

Maka dengan itu, tamatlah semester 3-like-hell tu. Dan beberapa hari sebelum result keluar, aku masuk hospital sebab dan alasan sakit masa sekolah menengah dulu. Wow bukak result final exam masa aku atas katil hospital dalam wad masa dalam gelap baru sedar. Hati macam nak barai gila rasa macam kehidupan aku musnah tak terkata. Tengok result from 3 pointer jatuh teruk 2.09. TWO POINT ZERO NINE. Sikit je lagi dah boleh dismiss and mengecewakan seluruh keluarga aku. Patah gila masa tu. Memang tak terkata tengok timeline macam haram semua duduk wish #WishLuckForUiTMResultTo bla bla masa tu. Hancur. Nak kena repeat dua subject yang susah. Pergh.

Part 4
Dan masa aku part 4 (semester 4) semua nak kena start balik macam tak terkata perasaan hiba dia tu. Masa tu aku dah pegang jawatan as Setiausaha Agong Kolej Tun Perak Generasi Ketiga. Semua nak push hard balik. Study elok-elok dan nak jaga emosi sana sini. Jaga perasaan orang dan macam macam lagilah. Tak tahu nak cakap macam mana masa semester 4 tu. Sampai habis semua orang cakap aku tak bergaul duduk bilik. Babe, aku nak cakap dekat kau (untuk orang-orang yang blame aku tak bergaul kalau terbaca benda ni), aku nak kena check proposal event Jawatankuasa Perwakilan Kolej (known as JPK in UiTM) kolej aku lagi. Buat report kolej, nak settlekan segala format surat menyurat. lepas balik class aku nak ke Unit Kolej buat kerja dekat sana pasal kolej. Nak kena buat format baru proposal and report kolej. Nak study tengah-tengah malam buta. Nak siapkan assignment photocomm. Nak shoot 7 pictures yang asyik kena reject dengan Sir. Nak kena siapkan video Shakir jadi model lagi. Nak submit assignment every week subject repeat writing masa tu. Nak kena hadap groupmate Journalism. Too many reason sebab aku abaikan urusan pergaulan dari bilik ke bilik.

Sebab bagi aku cukuplah kau jumpa aku masa aku bercakap time meeting kolej. 480 pasang mata telinga dengar aku bercakap setiap malam masa meeting kolej. Cukuplah masa mandi bertegur sapa. Aku cuma nak fokus catch up balik pointer aku and tanggungjawab kerja aku as Setiausaha kolej dengan jayanya masa tu. Sempat jugak masa tu pergi shooting MV Kalau Nak Berjaya - Najwa Latif & Altimet dekat KL. Hahahahahahah

So, result aku untuk semester tu alhamdulillah dah naik balik cantik. Tapi still CGPA naik lambat. From 2.09 nak ke 3 pointer tu susah. Betul lah apa yang orang cakap, nak naik susah, nak turun laju je macam air. Aku dapat naik pun sikit-sikit. Susah gila nak mati rasanya. Tapi bila mengenangkannnnnnn, GPA cantik tu okay lah.

Part 5
Semester 5 was an exciting semester. Too memorable and lot of happiness. Aku dapat join jadi Pemimpin Minggu Destini Siswa. Tagline "Hati Kena Sado" was a useful trademark and buat hati sesiapa sahaja rasa bangkit and nak kayuh semula dalam kegagalan. Masa aku jadi PMDS lah banyak sangat ilmu ditimba bersama dengan orang-orang hebat. Sebab rata-rata yang dapat jadi PMDS ini cuma mereka yang terpilih tidak mempunyai salah laku tatatertib dan pointer cantik 3 ke atas. Ramai budak dean list daripada course lain. Aku boleh kenal all over people yang tak sangka boleh kenal. Dah lah pandai, lepas tu bijak memimpin pulak. Haish.

Masa aku di pilih dan menang majoriti undian jadi Ketua Projek #Legacy30 merupakan saat yang manis. Dapat buat event panggil 6 orang artis Warner Music satu malam. Buatkan malam #Legacy30 was a huge-glamorous-popular event untuk semester tu. Even lecturer and student tertunggu tunggu apa yang kami akan lakukan pada malam 20/8/2014 tu. Walaupun banyak dugaan tapi semester 5 merupakan sebuah pengalaman yang tak dapat dilupakan. Memang kalau tanya senior Masscomm yang lepas akan cakap part 5 adalah semester yang paling tough sekali dalam ke seluruh 6 semester (modul lama) kami. Ada Advertising, Broadcasting, Event Management, Entrepreneurship lah apa lah lagi subject. Sangat sangat tough. Yang paling penting subject entrepreneur (ETR/ENT) boleh buat kau bergaduh dengan groupmate. Tambah-tambah yang jadi financial manager. Buatlah product/service dengan bagus. Jangan tunda-tunda kerja. Tiap-tiap minggu pastikan buat progress.

So end up of the semester pointer pun dah makin cantik for GPA. Dean list ke? Hehe.

Part 6
Bila naik part 6, for Professional Project, aku di pilih pulak masa undian batch part 6 as Penolong Ketua Projek. Tapi after 8 - 10 weeks, aku terpaksa tarik diri sebab aku rasa chemistry among aku dengan another committee tak dapat nak blend lagi. Masa meeting pun aku bercakap tak banyak sangat. Tak se-aggressive macam aku dekat kolej. Rasa macam tak diperlukan and langsung tak payah berada dalam committee pun takpe. Sebab setiap keputusan dan perbincangan pun kalau aku takde pun boleh je jalan. And kebetulan Along meninggal masa bah besar dekat Kelantan end of Disember 2014, aku ambil keputusan untuk tarik diri dari jadi committee event #FITCOMM. Rasa menyesal pun ada tapi sekali dah meludah takkan nak jilat balik? Oh yang aku ingat dulu aku pernah nyatakan hasrat nak tarik diri and Aan, Alfiq, Faiez cakap "Kalau kau tarik diri, aku pun nak tarik diri jugak..." Hahahahaha aku langsung tak pernah percaya kalau orang sehidup semati nak ikut keputusan aku. Takkan pernah ada orang yang akan ikut aku punyalah sebab aku dengan firasat aku selalu betul bab-bab macam ni. So? Memang tak lah diorang nak tarik diri jugak.

Event FITCOMM berjalan dengan "GAHNYA". Atleast aku tak jadi Penolong Ketua Projek pun takpelah. Dapat jadi emcee untuk 2 event besar FITCOMM pun dah okay hahahahahaha. Still terikat. Selain daripada Professional Project, aku ada assignment subject Multimedia (Adobe Flash) individual and group, Research in Professional Project, paper repeat CIT, Marketing Communication & Translation.

Walaupun banyak masalahnya dengan masa ni aku keluarkan #zinepelacur tapi alhamdulillah harini-- 15/05/2015 result untuk diploma aku went well. Walaupun CIT tu still slack kan lagi result aku, Tapi sekurang kurangnya CGPA aku naik mendadak dadak daripada 2.09 masa part 3. Alhamdulillah. Walaupun sikit je lagi nak dean list tapi kira aku bersyukur sebab setiap yang patah bila kita kayuh semula dengan tekun-- pasti terbang tinggi tebar sayap.

InsyaAllah, September 2015 sambung degree and November 2015 Konvo!

Trust me, grad on time adalah sesuatu yang menggembirakan.

Yours truly,
Blue x

No comments:

Post a Comment

jika tak tersenangkan; disudi-silakan
beredar angkat kaki-- pergi jalan.

"setiap patah-- bangkit, kayuh semula"